//Communicatie ontwikkelingen in gezondheidscentra.

Communicatie ontwikkelingen in gezondheidscentra.

Over samenwerken en online communicatie bij Gezondheidshoes en een integere & eerlijke communicatie.

In dit artikel vind je een impressie van de ontwikkelingen in de communicatie bij Gezondheidshoes op basis van online informatie en een interview met Mark Floors. Hij is voorzitter van Gezondheidshoes aan de J.J. van Deinselaan in Enschede. Gezondheidshoes wil zorgen voor de beste eerstelijns zorg dicht bij huis.

Steeds meer samenwerken

Een tendens is dat er meer kleine en middelgrote praktijken gaan samenwerken. Zo kunnen ze blijven voldoen aan de eisen van bijvoorbeeld zorgverzekeraars en hebben ze meer stabiliteit. Gezondheidshoes is daar als gezondheidscentrum met diverse praktijken een mooi voorbeeld van. De praktijken zijn met elkaar verbonden als vereniging. Een beslissing wordt op basis van meerderheidstemmen genomen. Beslissingen kunnen gaan over de plaatsing van een fietsenstalling maar ook over te behalen samenwerkingsvoordelen. Denk daarbij bijvoorbeeld over het gezamenlijk volgen van bepaalde cursussen.

Mark geeft aan dat de samenwerking ontzettend goed is. ‘Natuurlijk kan het altijd beter. Maar wij zijn echt onderscheidend als het gaat om samenwerking, Wij werken ook op regelmatige basis samen met o.a. de wijkraad, de gemeente, de patiëntenvereniging (NPCF) etc. ‘

Te verbeteren communicatie bij samenwerking

De marketingcommunicatie is echter wat lastiger. Mark zegt: ‘We hebben zeg maar nog niet het juiste jasje gevonden voor onze branding. Dit komt ook omdat er verschil is in belang bij onze praktijkhouders. De ene praktijk heeft meer belang bij branding van Gezondheidshoes en de andere meer bij die van de eigen praktijk.’

Toekomstige wettelijke ontwikkelingen en de achterstand van de techniek

Minister Schippers (1) heeft voor 2019 een aantal ambities opgesteld. In 2019 heeft tenminste 80% van de chronisch zieken en 40% van de overige Nederlanders directe toegang tot medische gegevens. Ook kan 75% van de chronisch zieken en kwetsbare ouderen zelfstandig metingen uitvoeren in combinatie met monitoren op afstand. Daarnaast kan iedereen die thuis zorg en ondersteuning ontvangt desgewenst via een beeldscherm 24 uur per dag met een zorgverlener communiceren.

Mark geeft aan dat het bekend is maar dat ze er nog mee aan de slag moeten. Mark: ‘We hebben wel pilots gehad met gezamenlijke online cliëntendossiers maar vooralsnog werkt het voor ons niet. Het is complex, en het vraagt een goede beveiliging i.v.m. de wet voor de privacy. Iedere zorgverlener heeft ook andere informatie nodig. Sommige informatie ligt gevoelig en is voor andere zorgverleners niet relevant. Dit moet dan weer worden afgeschermd. Bovendien heeft elke zorgverlener ook een eigen (digitaal) patiëntendossier. Zo heb je dus een dubbele administratie. Alle verschillende cliëntendossiers met elkaar laten werken lijkt me vooralsnog te ingewikkeld. ‘

Huidige en toekomstige online communicatie bij Gezondheidshoes

Mark:’ In onze online communicatie gebruiken we WhatsApp beperkt, berichten mogen namelijk niet herleidbaar zijn tot personen. We hebben ook een Facebookgroep. Natuurlijk wordt de mail gebruikt en hebben we een website. Monitoren op afstand doen we op dit moment nog niet, maar dit zou prima kunnen. Ook het gebruik van een app om o.a. multidisciplinair afspraken beter mee in te plannen of een app gericht op ‘fysio’* sluit ik niet uit. Hierin zijn al diverse ontwikkelingen en die volgen we met belangstelling. (* Mark is niet alleen voorzitter van Gezondheidshoes maar ook praktijkhouder van Fysiotwente.nl)’

Integere en eerlijke communicatie

Mensen nemen in de zorg om financiële redenen niet altijd de behandelingen af die ze nodig hebben. In een onderzoek uit 2013 (2) staat dat ruim 90 procent van de respondenten (2.100 fysiotherapeuten) meldt dat patiënten wegblijven, afzien van behandeling of korter in behandeling zijn dan nodig. Driekwart van de respondenten meldt dat 10 tot 20 procent of meer afziet van noodzakelijke behandeling.

Ook Mark herkent dat dit speelt. Enschede is financieel gezien een arme stad. Er is sprake van verharding. En er is kritiek vanuit de maatschappij over topsalarissen van directeuren van goede doelen en instellingen. Hoe zouden directeuren moeten communiceren hierover? Mark: ‘Ten eerste is het de vraag of het inderdaad om een absurd hoog salaris gaat. Is dit niet zo dan is het belangrijk om vooral transparant te zijn en duidelijk te communiceren over waarom dit een verantwoord salaris is. Ik vind dat je best goed mag verdienen, maar het is wel van belang om een eerlijk plafond te hebben. Als eigenlijk de conclusie is dat een bepaald salaris absurd hoog is dan is niet de communicatie het probleem. En even voor de goede orde; binnen de eerstelijnszorg (waar wij werken) ken ik geen voorbeelden van extreme vergoedingen voor bestuurswerk.’

Wie durft te communiceren?

Ik ben op zoek naar communicatieprofessionals en voorzitters die in het onderwijs of in de sector zorg en welzijn werken en die openstaan voor een interview. Dit gebruik ik voor mijn blog dat ook weer gedeeld wordt op Facebook en LinkedIn. Hij of zij hoeft geen extreme waaghals te zijn. Ik publiceer namelijk niets zonder toestemming. Ben je diegene die ik zoek of ken je iemand die in de omschrijving past? Mail gerust naar contact@053online.nl

Gebruikte bronnen:

http://www.smarthealth.nl/2015/10/09/minister-schippers-komt-met-nieuw-plan-van-aanpak-ehealth/

2 https://www.sp.nl/sites/default/files/130401fysiotherapieinnood.pdf

053Online Susanne Roerdink

Tot het volgende bericht en met groene groet,

Susanne Roerdink, zzp’er 053Online

Realiseert communicatieplannen met een hoog groen en sociaal gehalte.

Nieuwsbrief 053Online Leuker online ondernemen
Leuker online ondernemen. Elke keer weer tips voor een prettige online communicatie.
Ik hou het graag prettig voor jou. Dus ik ga je niet te veel mailen en uitschrijven is simpel.
2017-10-06T10:35:41+00:00 april 16, 2016|0 Reacties

Geef een reactie