/, zzp'ers/Groen ondernemen voor zzp’ers, stap 4 help een groen goed doel!

Groen ondernemen voor zzp’ers, stap 4 help een groen goed doel!

Fijn dat je dit artikel leest. Het is onderdeel van het stappenplan ‘Groen ondernemen voor zzp’ers’. Wil je starten bij stap 1? Lees dan ‘Groen ondernemen voor zzp’ers, stap 1’. In dit artikel staan 4 tips voor zzp’ers bij het helpen van een goed doel.

3 Redenen om een goed doel te helpen.

Het gaat natuurlijk om de juiste keuzes maken. En als je dat doet, dan levert het mooie effecten op:

  1. Het geeft je een goed gevoel
  2. Je versterkt je merkidentiteit als duurzaam ondernemende zzp’er
  3. Je bouwt positieve naamsbekendheid op

Genoeg over de motivatie, aan de slag!

Tip 1 Versla de strijkstok

Om een goed gevoel te krijgen, zul je niet alleen achter het doel moeten staan. Ook is het belangrijk dat je een goed gevoel hebt bij de organisatie.

 ‘Ik geef niks aan goede doelen. Er blijft te veel aan de strijkstok hangen’ ? Wie heeft dat nog nooit gehoord?

Begrijpelijk vind ik het zeker. Ikzelf gun iedereen een goede boterham, ook een directeur van een goed doel. En juist daarom voelt het voor mij ook verkeerd: doneren aan een organisatie die een buitenproportioneel luxeleven voor één of meer personen verzorgt. Dat geld is toch niet daarvoor bedoelt? Maar ik vind het ook jammer om geen enkel goed doel te helpen. Dat is toch een gemiste kans om iets goeds te doen. Knaagt dit ook aan jou? Dan heb ik goed nieuws! Gelukkig is er het internet! Er is namelijk een hele mooie lijst van brancheorganisatie ‘Goede Doelen Nederland’ met goede doelen waarbij de beloning van de directeur vermeld staat. Zo kun je jouw eigen selectie maken.

Tip 2 Wees authentiek

Je merkidentiteit versterk je alleen als het merk ook echt bij je organisatie en bij jou past. Let daar dus op. Zo had ik opeens het idee om mijn nog kleine, maar zeer leuke, club Facebooklikers voor het 1/2-jarige jubileum te trakteren op taart. Gelukkig kreeg ik thuis meteen reactie: dat past toch niet bij 053Online! Dat moet toch iets groens zijn? Ik luister niet altijd, maar dit advies heb ik wel opgepakt:-) Sorry, geen taart dus…

Tip 3 Vind jouw goede doel!

Eerst iets over mijn zoektocht. Ik kon nog niet ‘mijn goede doel’ vinden. Dan weer vond ik dat de directeur teveel salaris kreeg, dan weer had ik/mijn eenmanszaak te weinig raakvlakken met het doel. Maar op een dag was ik (weer eens) op de site ‘rankabrand‘, voor het schrijven van een artikel. Zij geven merken labels van a t/m e om aan te geven hoe duurzaam deze zijn. Maar die dag zocht ik tevergeefs naar producten. Rank a Brand is een non-profit organisatie en kan dus, concludeerde ik, wel hulp gebruiken. En, zo kreeg ik het idee om (een kleine) sponsor te worden bij rankabrand. Natuurlijk loopt niet iedereen spontaan tegen zijn of haar goede doel aan. Daarom geef ik je hieronder nog wat tips om jouw goede doel te vinden.

Heb je bij de organisaties op ‘de hele mooie lijst‘ geen geschikt doel gevonden? Geen nood. Er zijn nog meer invalshoeken van waaruit je goede doelen kunt spotten. Kijk gewoon eens in je woonplaats. Zijn er misschien hele leuke wijkinitiatieven die je vertrouwd en die groen/sociaal zijn? Vraag mensen in je omgeving om raad. Of kijk of er plaatselijke verenigingen zijn die zich bezighouden met verduurzamen, of erg duurzaam zijn.

Tip 4 Zoek uit hoe je wilt/kunt helpen

Doneren, sponsoren, meewerken als vrijwilliger, ‘vrienden van’ worden. Vaak zijn er verschillende mogelijkheden om te helpen. Goed voor je naamsbekendheid! Ook hier past weer: wat past bij jou en je organisatie? Wil je wat meer advies over duurzaamheid ondernemen en hoe je dit slim kunt inzetten? Lees dan verder …

Vervolg ‘Groen ondernemen voor zzp’ers’

In september 2017 start ik, in co-creatie met duurzaamheidsexpert Wilma Stegink, het traject ‘Groen en Menselijk ondernemen voor zzp’ers’. Wil je getipt worden als wij beginnen? Mail dan naar: contact@053online.nl

Website teksten

Met groene groet,

Susanne Roerdink, zzp’er 053Online, gelooft in connectie, LinkedIn

2017-03-06T17:14:12+00:00 oktober 20, 2016|0 Reacties

Geef een reactie