/, zzp'ers/Een betaalbare professionele WordPress website

Een betaalbare professionele WordPress website

Je wilt een niet te ingewikkelde professionele WordPress website, maar je weet niet of de prijs marktconform is? En je weet niet zeker wie je moet vragen? Ik hoor het vaker, dat een kleine ondernemer een website heeft laten maken  voor meer dan het dubbele dan dat ik daarvoor zou durven vragen. En, dat is het meest vervelende, dat de website ook niet voldoet aan de wensen van de ondernemer. Erg jammer. Want je wilt een bloeiende business en je wilt natuurlijk dat je website hieraan bijdraagt. Wil je voorkomen dat je een kat in de zak koopt? Maak de kans op een miskoop zo klein mogelijk en gebruik deze ‘4 stappen-handleiding’:

Stap 1 Bepaal de prijscategorie van je professionele WordPress website

Heb je al duidelijk in welke prijsklasse je zoekt? Hieronder een aantal categorieën met uitleg over wat voor soort website je daarvoor mag verwachten:

Categorie 1

Wil je een gebruiksvriendelijke website met bijvoorbeeld een aanmeldformulier, circa 10 pagina’s  die professioneel oogt? Ga dan voor een webdesigner die er rond de 800 tot 1.500 euro voor vraagt. Ga je voor minder? Dan krijg je ook minder. Vaak is de website dan qua design en invulling wat rommeliger.

Categorie 2

Wil je meer dan standaard, bijvoorbeeld extra aandacht voor zoekmachine optimalisatie? Dan is een prijs tussen de 1.000 en 2.000 euro zeker acceptabel. Bovendien kan er een beheercontract worden afgesloten om bijvoorbeeld continue te werken aan de juiste keuze van zoekwoorden en de positie daarvan in Google of andere zoekmachines.

Categorie 3

Ga je naar een webdesignbureau dan liggen de prijzen zo rond de 1.500 tot 5.000 euro. De inzet van een multidisciplinair team voegt namelijk meerwaarde toe maar zal de website ook duurder maken. Het is de vraag of deze investering voor een zzp’er opweegt tegen de kosten. Kun je de kosten terugverdienen? Twijfel je hierover? Laat je informeren door zo’n bureau. Zij zullen niet zitten te wachten op, uiteindelijk, een ontevreden klant. Dus ik ga er vanuit dat ze de verwachtingen niet meer roze zullen gaan maken dan het is. Twijfel je? Vraag dan advies aan mensen die je kent (en vertrouwd) en die ook verstand van zaken hebben.

Categorie 4

Dan zijn er ook nog de ingewikkelde websites. Websites met heel veel content, webshops, etc. De prijzen hiervan verschillen behoorlijk en kunnen enorm oplopen tot bijvoorbeeld wel 50.000 euro. Gemiddeld genomen zijn dit niet ‘de zzp websites’. De ‘webshop zzp’er’ zie je natuurlijk wel steeds meer. Maar in dit artikel gaan we uit van de ‘niet al te ingewikkelde professionele WordPress website’.

Weet je nu wat je wilt? En je weet nu in welke categorie jouw website valt? Ga dan naar stap 2.

Stap 2 Kies jouw webdesigner

Heb je al een webdesigner op het oog? Eentje die aansluit bij jouw prijswensen? Is de webdesigner aanbevolen door iemand die je kent en vertrouwd? Dat is al een goed teken! Heb je nog niemand op het oog? Vraag eens rond naar ervaringen en zoek op het internet naar webdesigners in de buurt.

Kijk op de website van de webdesigner of het webdesignbureau. Is er weinig portfolio te zien? Dan zou ik een categorie 4 website niet aandurven. Wil je een website in de categorie 2 of 3? En gun je een ‘starter’ ook een kans? Dan kun je bij weinig portfolio ook kijken naar de website van de webdesigner of het websitebureau zelf. Laat de webdesigner hier zien dat hij ‘de klus’ aan zou kunnen?

Vervolgens zou ik kijken naar testiomonials of recensies, zijn die er? Mooi! Zijn ze inhoudelijk en positief? Mooi! Zijn het geen fake recensies? (Check de namen op Google als je het niet vertrouwd) Top!

Stap 3 Inventariseer de websitekosten

Je hebt ‘je man’ gevonden. Fijn! Laat je webdesigner de totale kosten inventariseren of doe het zelf: want niet alleen de webdesigner kost geld. Je hebt hosting nodig, een domeinnaam (de naam van de url) een WordPress template (zit niet bij iedereen bij de prijs in) en je krijgt te maken met beheerkosten (of je doet dit zelf). Verdere kosten kunnen gemaakt worden voor: logo ontwerpen, foto’s maken en teksten laten schrijven of corrigeren. Het voordeel van het hierbij betrekken van je webdesigner? Hij heeft o.a. ervaring met providers, weet hoeveel webruimte je nodig hebt en weet waar je op moet letten bij de keuze van je template. Een webdesigner kan ook met templatevoorstellen komen. Dat maakt de keuze al een stuk makkelijker.

Stap 4 Op naar een betaalbare professionele WordPress website

Overweeg het advies van de webdesigner serieus. Je hoeft echt niet overal ja en amen op te zeggen. Maar als je bepaald advies niet overneemt kan dit gevolgen hebben voor het doel van je website. Kortom, dan is de website minder succesvol. Vraag dus naar de consequenties bij het maken van je keuzes, zodat jouw website de prijs waard is. Op naar een bloeiende business!

053Online Susanne Roerdink

Met enthousiaste groet,

Susanne Roerdink, zzp’er 053Online, gelooft in connectie, LinkedIn

2017-10-06T10:12:49+00:00 april 4, 2017|0 Reacties

Geef een reactie