/, Groen ondernemen, Online ondernemen, zzp'ers/Wat is een duurzame website? En is het iets voor jou?

Wat is een duurzame website? En is het iets voor jou?

‘Wat doe jij?’ werd mij gevraagd. ‘Ik maak duurzame websites’ hoorde ik mijzelf afgelopen maandag zeggen. Het wekt wel interesse op, zo’n zin. Maar is het duidelijk? Nee, natuurlijk want diegene weet niet precies wat ik daarmee bedoel. Logisch, want duurzaam is zo’n begrip waarin iedereen in verzuipt. Toch?

Maar een duurzame website, ik noem het ook wel een unieke groene website, is wel wat ik maak. En ik denk ook dat ik daarmee iets maak dat niet alleen mij blij maakt, maar misschien jou ook. Daarom vertel ik je bij deze eens iets over wat ik met een duurzame website bedoel.

Wat is duurzaam?

Hier kun je gerust oneindig veel boeken over lezen. Doe ik ook. Maar ik hou het hier even simpel. Er is een vrij algemeen gebruikte definitie voor duurzame ontwikkeling geformuleerd door de World Commission on environment and Development van de verenigde Naties in het rapport ‘Our common future’. Deze luidt:

‘Duurzame ontwikkeling is de ontwikkeling die aansluit op de behoeften van het heden zonder het vermogen van de toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen.’

Nogal een saaie zin zo hé? En het onderwerp is enorm breed natuurlijk. Toch denk ik zelf dat het niet anders dan breed kan. Want duurzaamheid gaat eigenlijk over alles. Wel heb ik zelf een eigen definitie, om het leuker te maken. En misschien spreekt deze jou ook wat meer aan.

‘Duurzaam leven is een prettig leven, nu en in de toekomst voor (elk) mens, dier en het milieu.’

Het klinkt niet meer wetenschappelijk. En als ik het wil gebruiken om met goede motivatie hieraan te werken dan onthoud ik het gewoon beter. In mijn branche hebben we het daarom bij het zoeken van een richting ook wel eens over: ‘waar kom jij je bed voor uit?’ Met die vraag kom je namelijk veel makkelijker tot een definitie die je in beweging brengt. En dat is uiteindelijk toch de bedoeling. Nietwaar?

Wat is een duurzame website?

Milieu

Als ik kijk naar mijn eigen definitie voor duurzaamheid dan is het voor mij makkelijk om dit te vertalen naar een duurzame website. Voor een prettig leven voor het milieu wil ik bijvoorbeeld dat het milieu er niet op achteruit gaat. Liever vooruit. Dus ik wil door het realiseren van websites niet het milieu belasten.

En een prettig leven voor (elk) mens?

Duurzaam communiceren, duurzame relaties, duurzame webdesigner bij een website.

Jij wilt als website eigenaar een prettig leven toch? Dus de website moet voldoen aan jouw wensen. Wensen die jou helpen bij dat prettige leven. En jouw klanten willen ook een prettig leven. Als je een eerlijk en transparant verhaal biedt weten zij of jij diegene bent die wellicht daarmee kan helpen. Ze willen online al een goede indruk hebben van jou, je bedrijf en je diensten en producten. Ook dat is onderdeel van een duurzame website: duurzame communicatie en duurzame relaties. Met je klanten, leveranciers, ambassadeurs etc.

Maar ik had het ook over een prettig leven voor elke mens. Daarom is het ook mooi als je leveranciers (een webdesigner is ook een leverancier) bewust kiest. Want het is toch een fijner idee dat je weet dat je leverancier zoveel mogelijk goed is voor de mensen om hem of haar heen?

Maar wat kan een duurzame website nu met ‘een prettig leven voor het dier’?

Oké, dat is hier niet zo relevant. Misschien vind je dit zelf wel niet zo belangrijk. Ik vind het zelf wel belangrijk en maak daarom bijvoorbeeld wat bewuste eetkeuzes. Maar ieder zijn ding. Bij ons thuis kun je ook worst en een vegetarische groenteschijf in dezelfde pan vinden. Zit je in een branche waarin dierenwelzijn belangrijk is dan kan je dat natuurlijk wel goed weergeven op je website. Dit luistert in de communicatie best nauw. Je wilt voorkomen dat je als betweter overkomt. Je wilt misschien juist inspireren. Dus ook hier heb je zeker iets aan duurzame communicatie op je website.

Hoe ik een duurzame website maak?

Authenticiteit door echt contact

Als ik afspreek met iemand die interesse heeft in de unieke groene website dan is dat altijd een ‘live gesprek’. Ik help iemand namelijk graag om authentiek en duurzaam te communiceren op de website. Live voel ik veel beter aan wat bij de ondernemer past. Klinkt misschien zweverig, en geloof me dat ben ik totaal niet, maar het werkt. De ondernemer krijgt zo de krachtige authentieke website die hij wil.

Bewust milieuvriendelijk

Niet elke ondernemer vindt het belangrijk, het milieu. Maar ik help een ondernemer graag aan een website die het milieu ook vooruit helpt. Daarom adviseer ik bijvoorbeeld om te kiezen voor groene hosting. De servers die nodig zijn voor de websiteruimte vragen namelijk behoorlijk wat energie. En ik regel dan een eventuele verhuizing van provider. Ook compenseer ik mijn zakelijk CO-2 uitstoot bij TreesforAll. En ik laat daarnaast voor elke unieke groene website 2 boompjes planten door TreesforAll. Ik doe nog wel meer maar mijn punt lijkt me wel duidelijk zo, toch? Bovendien ik ben ook niet heilig hoor, ik ben gewoon mens. En het is niet de bedoeling om te gaan opsommen wat ik allemaal wel niet doen.

Eerlijke waarde ook voor de lange termijn

Terug naar de website zelf. Duurzaam is ook dat er een eerlijke prijs wordt gevraagd die aansluit bij de geboden waarde. Daarom ben ik op mijn website transparant over de prijs. Wat ook belangrijk is voor een ondernemer is dat de site na een jaar nog steeds actueel is. Ik maak een website graag zo dat de ondernemer er een goede tijd mee vooruit kan en de site voldoende up tot date is en kan blijven. Dat doe ik door te vragen naar toekomstige mogelijkheden die in de website mogelijk moeten zijn. Door te kiezen voor het WordPress CMS en een actueel template. En met een handleiding op maat.

Duurzaam contact, elkaar kunnen vertrouwen

Zoals de hond op de foto alle vertrouwen in zijn baasje heeft, dat vind ik mooi. Zo ver gaat een klantrelatie natuurlijk niet, maar ik ga wel voor een duurzaam contact met de ondernemer. Ook al is de website af, ik help de ondernemer graag verder. Bij uitzondering ben ik zelfs daarvoor op bezoek bij een klant geweest omdat we via mailcontact het probleem niet konden oplossen. Doordat ik help is de ondernemer positiever over mij, hij kan erop vertrouwen dat ik hem help. En ik leer beter een website over te dragen. Dus, win-win.

Ik kies ook zorgvuldig mijn leveranciers. Ik zal niemand zeggen om bij een leverancier weg te gaan als er minder aansluiting is qua verduurzaming. Dat bepaal je natuurlijk zelf. Bovendien, je kunt ook in gesprek gaan met een leverancier. En misschien een termijn overeenkomen waarin bepaalde zaken worden gewijzigd. Want ook dat hoort bij een duurzaam contact. Ik verduurzaam zelf ook stapje voor stapje met websites, met 053Online, met mijn leven. Dus hoe kan ik dan van een ander ineens een radicale stap verwachten? Stapje voor stapje…

Is een duurzame website iets voor jou?

Dat is geheel aan jou. Is het je eerste website? Dan heb je misschien wat aan dit artikel over de starterswebsite. Ik hoop dat dit artikel je iets meer duidelijk geeft over wat een duurzame website is. Maar bezwaren kan ik niet zo goed vinden. Plussen natuurlijk des te meer. Of de unieke groene website iets voor jou is, dat is weer een ander verhaal. Een klik is bijvoorbeeld ook belangrijk. Je kunt altijd met mij connecten op LinkedIn voor een kopje koffie afspraak. En ,zoals we in Twente zeggen, ‘Kieken wat het wordt’.

 

Nieuwsbrief 053Online Leuker online ondernemen
Leuker online ondernemen. Elke keer weer tips voor een prettige online communicatie.
Ik hou het graag prettig voor jou. Dus ik ga je niet te veel mailen en uitschrijven is simpel.
2017-11-10T16:46:02+00:00 november 10, 2017|0 Reacties

Geef een reactie