/, zzp'ers/De scherpste prijs dat wil jij toch ook?

De scherpste prijs dat wil jij toch ook?

Twee weken geleden kreeg ik alweer een zelfde soort telefoontje. Scherpste prijs. Een geweldige aanbieding. Een soort energiecollectief voor ondernemers. Doen of niet doen? Moeilijke keuze? Nee hoor:-) ik was er zo uit… Jij ook?

De scherpste prijs

Ze deed mij een geweldig aanbod, zo vond ze zelf. Het bedrijf waar zij voor werkt onderhandeld voor ondernemers en daardoor krijg ik als ik meedoe voor mijn energierekening echt elk jaar weer de scherpste prijs. Fantastisch! Een schitterende aanbieding toch?

Nu zijn er ook wat oplichters bezig met dit soort constructies, dus ik stond al niet te juichen. Enige achterdocht is niet altijd verkeerd, denk ik zelf. Daarbij wil ik niet zeggen dat deze dame (al dan niet bewust) een oplichter is.  Ik weet niet of dit een respectabel bedrijf is, voor mij was het niet relevant.

Want wat is het dat mij direct al stoorde? Dat is ‘de scherpste prijs’. Alsof het de toverwoorden zijn die ervoor zorgen dit het ultieme geluk is waar ik mijn hele leven al op wacht.

De scherpste prijs, onweerstaanbaar toch? Nou nee niet echt. Ik reageerde dan ook met ‘ik wil helemaal niet de scherpste prijs, ik wil een duurzame energieleverancier. En die heb ik al.’ Toen viel het even stil. Blijkbaar is ze niet gewend aan mensen die niet de scherpste prijs willen. En dat verbaasde mij eigenlijk wel.

Wil je de scherpste prijs?

Blijkbaar zijn veel ondernemers wel blij met ‘de scherpste prijs’. Natuurlijk ik snap dat je wilt rondkomen. Maar mag ik je dan iets vragen? Hoe ervaar je het zelf als jij je diensten of producten aan de man wil brengen en de koper gaat voor ‘de scherpste prijs’? Of liever nog ‘we kunnen geen geld geven, maar het is wel goed voor je naamsbekendheid?’ Welke freelancer kent niet de frustratie van ‘#tegendebakker‘ .  Ook zelf hoor en lees ik best vaak van ondernemers dat klanten te weinig idee hebben van hoeveel waarde iets heeft en wat jouw product of dienst aan tijd en middelen kost.

Ik bied graag waarde voor een eerlijke prijs, zoals ik ook doe met de unieke groene websites die ik realiseer. Wie wordt er nu eigenlijk echt blij van prijsvechten? Vaak gaat het ten koste van kwaliteit, mogelijk milieu of mens, service en klantvriendelijkheid. Helaas is veel betalen geen garantie voor een eerlijk product.  Ik heb het ook niet persé over duur of goedkoop, ik heb het over waarde en een eerlijke prijs.

Kortom

Het gesprek was snel klaar. En, de scherpste prijs? Voor alle (telefonische) verkopers die alleen de scherpste prijs bieden. Sla mij maar over. Alvast bedankt, fantastisch!

Nieuwsbrief 053Online Leuker online ondernemen
Leuker online ondernemen. Elke keer weer tips voor een prettige online communicatie.
Ik hou het graag prettig voor jou. Dus ik ga je niet te veel mailen en uitschrijven is simpel.
2017-12-08T15:52:37+00:00 november 20, 2017|0 Reacties

Geef een reactie