//Is  jouw bedrijf toe aan een (pittig en levendig) communicatieplan?

Is  jouw bedrijf toe aan een (pittig en levendig) communicatieplan?

Soms is het lastig om een communicatieprobleem in je organisatie op te lossen. Misschien ben je toe aan een pittig en levendig communicatieplan. 

Waarom een communicatieplan

Mensen die mij kennen verbaast het niks dat ik hiermee begin. Op de lagere school vroeg ik mij al af waarom ik iets uit mijn hoofd moest leren wat ik kon opzoeken. Topografie is mede daarom niet mijn beste vak. Voor mij is in ieder geval het waarom dus enorm belangrijk. Maar ook bij een communicatieplan is ‘de waaromvraag’ een mooi startpunt. Je moet namelijk goed helder hebben welk probleem zo’n communicatieplan moet helpen oplossen. Of voor de idealisten wat fijner om te horen: welke wens wil je vervuld zien?

Wanneer niet een communicatieplan

Ik schrijf dus communicatieplannen , maar ik realiseer mij goed dat je niet alles met een communicatieplan kunt oplossen. Als het hoofdprobleem geen communicatieprobleem is dan zal een communicatieplan nooit het probleem oplossen. Hooguit kan het een kleine bijdrage leveren om het probleem niet nog groter te laten worden.

Als het (communicatie)plan qua grootte en inspanning niet meer in verhouding is met wat het je moet gaan opleveren heb je er natuurlijk ook niks aan. Maar dat kun je deels vooraf voorkomen. Dit doe je door goed in te schatten hoeveel het mag kosten qua geld en tijd en wat het dan zou moeten opleveren om een effectieve bijdrage te leveren aan jouw communicatiewens. Er zijn ook ondernemers die trouwens helemaal niks berekenenen en er gewoon voor gaan, maar dat is natuurlijk wel een risico dat niet iedereen wil aangaan. Vooraf kosten en opbrengsten inschatten is makkelijker gezegd dan gedaan, weet ik uit eigen ervaring. De eerste keer ging ik dan ook gigantisch op mijn bek (in de plan fase tijdens een stage). Maar ik leerde er ontzettend veel van. De volgende keer deed ik dat honderd maal beter. Eigenlijk best goed, mag ik zeggen. Gelukkig.

Wat zijn communicatieproblemen

Simpelweg kun je zeggen dat communicatieverbeteringen helpen bij alles wat te maken heeft met kennis, houding of gedrag. Niet alles is dus een communicatieprobleem. ‘Onze interne communicatie verloopt niet goed’ kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden doordat de communicatiemiddelen en stromen niet voor iedereen helder zijn.  En dat ze chaotisch en ineffectief worden gebruikt.  Dit zorgt vaak voor frictie, gebrek aan inlevingsvermogen tussen afdelingen, en staat effectiviteit en efficiëntie ook vaak in de weg. Dan is een communicatieplan een mooi middel om structuur aan te brengen die de mensen weer houvast biedt.  De sfeer verbeterd en de productiviteit gaat wellicht ook nog eens omhoog.

Maar ‘onze interne communicatie verloopt niet goed’ kan ook betekenen dat er een budgetprobleem is. Te laat uitbetalen van salarissen, geen overuren uitbetalen, etc. Dan kan een communicatieplan hooguit bijdragen om dit budgetprobleem goed te communiceren. Maar hoeveel budget is daar dan nog voor zou je ook kunnen zeggen;-)

Niet alle communicatieproblemen kunnen worden opgelost met een communicatieplan

‘Onze interne communicatie verloopt niet goed’ kan in een extreem geval ook betekenen dat er mensen aan het roer zijn waarvan je vermoed dat ze een narcistische persoonlijkheidsstoornis of iets dergelijks hebben. Je zou kunnen zeggen dat zij het communicatieprobleem zijn. Alleen dat los je dus niet op met een communicatieplan.

Wat bevat een communicatieplan niet (standaard)

Communicatieplannen zijn dus ingesteld op houding, kennis en gedrag en houden rekening met budget en tijd. Zelf heb ik er een aspect aan toegevoegd dat niet standaard is. Namelijk het besef dat de organisatie een deel is van de maatschappij. Zorginstellingen beginnen bijvoorbeeld steeds meer te beseffen dat duurzaamheid de toekomst heeft. Dus ook in een communicatieplan zou je aandacht voor (elk) mens en onze natuur mee kunnen nemen. Dit is echter geen standaard insteek. Dus als dit je wens is, dan is het handig om dit goed met je communicatieadviseur te bespreken.

Wat ook niet standaard is: een communicatieplan dat gaat leven. Wil je een plan echt laten werken zul je sommige dingen moeten ervaren en uittesten. Dus ook al laat je een plan schrijven op operationeel niveau. Het blijft een plan. En ‘het verhaal over kennis houding en gedrag‘ is een theoretisch model dat in de praktijk soms anders uitpakt. Het zou toch ook saai zijn als we alles konden voorspellen, toch?

Een communicatieplan moet wat mij betreft pit hebben maar wel respectvol zijn. Het gaat beter werken als een bedrijf in de spiegel durft te kijken en er wat mee durft te doen. Ik vind het zelf nooit leuk, kritiek krijgen. Maar toch ben ik wel kritisch en direct. Naar een bedrijf toe, maar ook naar mijzelf. Niet foutloos,  soms kom ik erachter dat ik het verkeerd zie, maar mijn intentie is oprecht. Want ik ben ervan overtuigd dat daar de groei zit en de oplossing. Dan zie je het hart van het communicatieprobleem. En dan kun je groeien.

Hoe ga je daarmee om?

Je kunt natuurlijk contact opnemen met mij of een andere adviseur die net zoals ik graag communicatieplannen schrijft met aandacht voor een duurzame toekomst. Daarnaast is het fijn dat je communicatieadviseur een oplossing biedt voor de uitwerking in de praktijk. Dus een passende begeleiding voor de uitvoering is een echte aanrader voor een succesvol resultaat. Zo krijg je een communicatieplan dat gaat leven. Dat is ook de reden waarom ik zelf graag met de poten in de klei blijf en zowel blog, websites realiseer, experimenteer met Facebook adverteren en nieuwsbrieven schrijf. Want ‘een plan is slechts 10 punten waard’. Wat ik daarmee bedoel? Dat vertel ik je graag in mijn artikel over het 1111-model.

Is een communicatieplan iets voor jouw bedrijf?

Denk je dat  jouw organisatie een communicatieprobleem heeft en wil je weten of een communicatieplan jou daar bij kan helpen? Je kunt altijd een gesprek aanvragen bij een communicatieadviseur die mogelijk aansluit bij jouw communicatieprobleem (of wens). Heel veel succes!

En,als je een pittig communicatieplan wil dat gaat leven, dan mag je me altijd bellen (06-45273440) voor een kopje koffie. Om te bekijken of ik je kan helpen.

Nieuwsbrief 053Online Leuker online ondernemen
Leuker online ondernemen. Elke keer weer tips voor een prettige online communicatie.
Ik hou het graag prettig voor jou. Dus ik ga je niet te veel mailen en uitschrijven is simpel.
2017-12-08T15:36:36+00:00 november 29, 2017|0 Reacties

Geef een reactie