/, zzp'ers/Lineke helpt als opruimcoach en mantelzorgondersteuner met kleine stapjes en aandacht.

Lineke helpt als opruimcoach en mantelzorgondersteuner met kleine stapjes en aandacht.

Lineke den Uyl, zelfstandig mantelzorgondersteuner en opruimcoach.

mantelzorgondersteuner

Via een omweg ging ze van PABO naar administratief werk en werk in de Thuiszorg als huishoudelijk medewerker. Uiteindelijk is ze de opleiding tot activiteitenbegeleider gaan doen, waarbij zij zich gespecialiseerd heeft in de doelgroep ouderen. Ook heeft ze de opleiding tot huishoudcoach gedaan, om als opruimcoach mensen te kunnen helpen.

Hoe is het idee ontstaan om voor jezelf te beginnen?

Het is deels praktisch en deels uit passie ontstaan. Ik werkte in een verpleeghuis en raakte door reorganisatie boventallig. Ook kon ik me steeds minder vinden in het werken in een groep, omdat ik graag individuele aandacht wil bieden. In een verpleeghuis moet je zo je aandacht verdelen, terwijl ik ouderen juist graag in een-op-een situatie of een-op-twee gesprek help.

Het liefst ook in de periode voorafgaand aan het verhuizen naar een verpleeghuis. Het is een hele stap om uiteindelijk in een verpleeghuis te komen. Juist omdat het tegenwoordig langer duurt voor een oudere in het verpleeghuis terecht kan, vraagt dit meer van de mantelzorger. Ook als opruimcoach kan ik in de thuissituatie iets betekenen.

Met het werk als mantelzorgondersteuner en opruimcoach kan ik nu echt werk doen op de plek waar ik goed kan helpen op een manier die bij mij past.

Vroeger thuis zag ik altijd om mij heen hoeveel mantelzorg van je vraagt. Mijn ouders waren bijvoorbeeld mantelzorger voor mijn opa en oma. Ik denk eigenlijk dat daar mijn passie al is ontstaan. En zelf help ik bijvoorbeeld een aantal buurvrouwen met praktische dingen, een boodschapje doen of even een praatje maken.

En nu ondernemer: als mantelzorgondersteuner en opruimcoach?

IkStartSmart

Ik doe mee aan het traject IkStartSmart van de Kamer van Koophandel. Zo doe ik meer kennis op, krijg ik ondersteuning, breid ik mijn netwerk uit en stel ik doelen. Heidi Bolwijn coacht mij om mijn natuurlijke kracht in te zetten.

Wat mij met die coaching bijvoorbeeld heel veel heeft gebracht is het beantwoorden van de vragen ‘why’, ‘how’ en ‘what’. Ik heb er geleerd dat mijn kracht er o.a. in zit dat ik rustig ben en veel geduld heb. Zo voelen mensen zich ook rustig en voelen ze ruimte. Met ‘how’ en ‘what’ heb ik duidelijker gekregen hoe ik wil werken en wat ik wil bieden. Dat heeft mij ook geholpen de website structuur te geven.

Klanten?

Klanten kunnen met mij in contact komen via de website, of door mond tot mond reclame of bijvoorbeeld via de mantelzorgermakelaar. Een mantelzorgmakelaar bemiddelt tussen mantelzorgers en mantelzorgondernemers zoals ik. Ik heb altijd eerst een gratis kennismakingsgesprek met de klant om te kijken of de klik er is. Die klik is erg belangrijk.

Bij mijn eerste klant leerde ik dat er ook een stuk schaamte kan komen kijken. De klant had bijvoorbeeld een kapotte wasmachine op zolder staan. Wegdoen was eerst echter geen optie, omdat diegene die het op zou moeten halen dan naar boven moest. Naar die overvolle zolder…

Wat ga je vandaag doen?

Eerst dit interview en vanmiddag heb ik een lunchafspraak met een oud collega. Zij is mantelzorgmakelaar en heeft veel kennis over regelgeving. Dus over bijvoorbeeld de WMO en  het PGB. Vanavond heb ik met een collega zzp’er afgesproken om een thema voor een workshop uit te zoeken en deze voor te bereiden. Ik wil namelijk heel graag een workshop geven op het gebied van opruimen of mantelzorgen.

Beste tip die je als mantelzorgondersteuner kunt geven aan mantelzorgers?

Het is heel belangrijk om tijd voor jezelf te nemen. Om het vol te houden heb je echt iets voor jezelf nodig. Ook als is het maar er even twee uurtjes per week tussenuit gaan.

Opruimen

Wat is de grootste valkuil voor mensen die moeite hebben met opruimen?

Soms zijn mensen zo perfectionistisch dat ze dingen niet meer oppakken. Wat echt denk ik de grootste valkuil is dat mensen te grote stappen willen maken. Begin klein, niet de hele kast opruimen maar eerst gewoon één plankje.

Heb je zelf ook alles goed opgeruimd?

Haha, nee. Soms denk ik ook wel eens ‘dat kastje moet ik nodig eens opruimen’. Maar ik heb het wel vrij netjes. Hoe dan ook, het is ook niet erg. Ik vind het eigenlijk wel fijn, want dan herken ik soms dingen bij een klant. Het is ook belangrijk om zonder oordeel te helpen. Ik ruim niet voor iemand op, ik help de klant om het zelf te doen. We gaan dan samen aan de slag.  Zo gaat de klant de principes zelf toepassen. Want uiteindelijk moet die de keuze maken om iets wel of niet weg te doen. Ik help erbij om anders tegen die spullen aan te kijken en daardoor zelf een beslissing te kunnen maken.

Wat vind je van Marie Kondo?

Wat ik mooi vind is dat zij de spullen bedankt. Zo kan iets in andermans ogen bijvoorbeeld rotzooi of prullaria zijn terwijl de klant dat heel anders ziet. Door je spullen te bedanken voor de mooie tijd of herinneringen kun je soms beter afscheid nemen. Zo hou je er een goed gevoel aan over.

Hoe kijk je aan tegen die programma’s waar ze in een week iemands huis opruimen?

Wat ik mooi vind is dat ze met een heel team met verschillende disciplines werken. Wat ik zelf anders doe is dat ik meer de tijd neem en het eigen tempo van de klant volg. Als je wilt dat de verandering blijvend is werken vaak kleine stappen beter. Zo had ik ook een klant die eerst de slaapkamer had opgeruimd en bij de volgende keer dat ik er was met de woonkamer was begonnen. Ze had de principes uit eigen beweging toegepast. Op die manier is de kans groter dat het huis blijvend beter opgeruimd is. En vooral, dat de klant zich blijer voelt.

Het is ook belangrijk dat de motivatie er is. Als de klant zelf er weinig of geen problemen mee heeft zal het niet werken.

Wat maakt je blij?

Uiteindelijk zijn het de kleine dingen. Een glimlach van een klant maakt mij blij. Dat diegene ‘lichter’ is en weer wat meer ruimte ervaart. Zo had ik een klant die, doordat ze meer orde en minder spullen had gekregen, weer de energie kreeg om de deur uit te gaan. Die spullen vroegen zoveel aandacht van de klant dat ze daarvoor heel veel thuis bleef. Haar leven speelde zich voornamelijk thuis af toen. Ze voelde na de hulp weer de ruimte om de deur uit te gaan en leuke dingen te doen. Dat is heel mooi. Of een mantelzorger die zich lichter voelde na een middag voor zichzelf.

Meer weten over de diensten van Lineke? www.ondersteuningaandeorde.nl

*053Online heeft altijd interesse in menselijk en milieuvriendelijk ondernemen en biedt graag een podium aan ondernemers die zich daarmee bezig houden. Online communicatie is er ter ondersteuning. Het moet het ondernemen niet moeilijker maar juist leuker maken. Vaker iets lezen over leuker online ondernemen? Abonneer je dan vrijblijvend op de nieuwsbrief;-)

Nieuwsbrief 053Online Leuker online ondernemen
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
Leuker online ondernemen. Elke keer weer tips voor een prettige online communicatie.
Ik hou het graag prettig voor jou. Dus ik ga je niet te veel mailen en uitschrijven is simpel.
2018-03-19T14:15:57+00:00maart 19, 2018|0 Reacties

Geef een reactie